Przejdź do treści

Modyfikowanie skorupy rolek przez odbarczanie

Komu potrzebne jest odbarczanie?

Problemy wynikające z niedopasowanych rolek najczęściej wyczuwalne są po przejechaniu w nich kilku kilometrów, gdy liner już się nieco podda, a stopa będzie mocniej naciskać na skorupę. Zdarza się, że już podczas zakupu można zlokalizować niewielki dyskomfort, a taki likwiduje się niezbędnymi korektami na serwisie, np. w postaci odbarczania. Zazwyczaj dużą ulgę w jeździe, przyniesie nawet lekka, punktowa poprawka. Natychmiastowa weryfikacja niedostosowania rolek możliwa jest przeważnie u osób z charakterystycznymi stopami jak: duża szerokość, dodatkowe lub mocniej wystające kostki, haluksy, deformacje po urazie czy nadmierna pronacja.

 

W jaki sposób poprawić komfort w rolkach?

W przypadku punktowego ucisku na stopę skutecznym rozwiązaniem jest właśnie modyfikacja skorupy w rolkach przez odbarczanie. Jest to zabieg serwisowy rolek polegający na miejscowym rozgrzaniu skorupy buta z zastosowaniem specjalistycznej nagrzewnicy. Następnie, gdy materiał osiągnie zadowalającą plastyczność w danym miejscu, jest on od wewnątrz rozpychany odpowiednio dobraną kształtką do pożądanego rozmiaru. Nie zawsze jednak taki rodzaj modyfikacji musi być skuteczny, gdyż powinien być łączony z prawidłowym ustabilizowaniem stopy. Mając przypadek, gdzie stopa się koślawi, a łuk podłużny mocno się obniża, użytkownik może odczuwać nacisk na duży obszar strony przyśrodkowej w rolce. Wtedy, przed rozciąganiem skorupy, warto zastosować wkładkę podpierającą wysklepienie stopy oraz stabilizującą piętę (o tym rodzaju modyfikacji więcej przeczytasz w dziale wkładki indywidualne i gotowe).

 

Czy modyfikacji dokonuje się tylko w przypadku nowego sprzętu?

Odbarczanie stosowane jest zarówno w przypadku rolek nowych, jak i używanych. Zdarza się, że pierwsze zabiegi mogą nie przynieść w pełni zadowalającego efektu, np. ze względu na zbyt mały rozmiar modyfikacji lub nietrafiony idealnie punkt. Wyznaczając obszar do rozciągnięcia, dokonujemy tego różnymi sposobami, często jednak sugerując się odczuciami rolkarza, a te mogą być mylne. Warto wtedy pojawić się na ponowny serwis rolek i dokonać odbarczania korygującego, które zazwyczaj nie wiąże się z dodatkową opłatą lub zmienić ustawienie płozy i rozkład równowagi.

 

Standardowe punkty dyskomfortu.

Najczęstszymi miejscami poddawanymi odbarczaniu są kostki przyśrodkowe, kości łódkowate, haluksy, struktury miękkie okolicy łuku podłużnego oraz długość, która jest efektem źle dobranego rozmiaru. Z podobnymi problemami borykają się narciarze i łyżwiarze. Od wielu lat odwiedzają nasz serwis w Warszawie, wychodząc z uśmiechniętymi twarzami, a także wystawiając pozytywne komentarze i polecając nas swoim znajomym.