Przejdź do treści

Czyszczenie i konserwacja łożysk

Czy warto serwisować łożyska w rolkach?

Jest takie stare powiedzenie: „jak nie posmarujesz, to nie pojedziesz”. I podobnie sytuacja ma się we wrotkarstwie. A jak ważne jest czyszczenie i konserwacja łożysk w rolkach najlepiej wiedzą starzy wyjadacze, w szczególności dyscyplin szybkościowych. Każdy z nich będzie uczulał, aby unikać jazdy w miejscach, gdzie jest piasek, w warunkach deszczowych czy nawet po silnie wilgotnej nawierzchni. Każdy z tych czynników wyrządza duże szkody w łożyskach rolek, które może nie będą widoczne od razu, ale o poranku lub kilku kolejnych dniach z pewnością się ujawnią. Po jeździe w takich okolicznościach zalecamy przeprowadzić serwis w postaci suszenia, czyszczenia i konserwacji łożysk. W przeciwnym razie będziemy narażeni na wymianę tego elementu po przejechaniu odpowiedniej ilości kilometrów. Przy częstotliwości wykonywania serwisu rolek warto wziąć pod uwagę klasę naszych łożysk. Mając wysoki model, pewnie bardziej będzie się opłacało regularne czyszczenie i smarowanie, a przy najbardziej podstawowym część użytkowników będzie brała pod uwagę ich wymianę. Warto pamiętać, że środek smarujący znajdujący się wewnątrz łożyska, nie tylko likwiduje efekty dźwiękowe, czy poprawia toczenie się koła, ale przede wszystkim ma za zadanie odprowadzać temperaturę, która pojawia się w wyniku tarcia powierzchni metalowych i wydłużyć jego żywotność.

 

Objawy łożyska wymagającego czynności serwisowych.

Zacznijmy od tego, że każde łożysko w rolkach wymaga regularnego czyszczenia i konserwacji, a częstotliwość takiego serwisu zależy od ilości przejeżdżanych kilometrów, warunków, w jakich jeździmy i rodzaju środka smarującego. Jeśli obracające się koła wydają specyficzny szum, to jest oznaka, że warto natłuścić nasze łożysko. Czasem mogą być słyszalne charakterystyczne trzaski. Najprawdopodobniej będzie to piasek, który dostał się do środka i wtedy warto takie łożysko dobrze wyczyścić i nasmarować. W gorszych przypadkach taki odgłos, czy też hurgotanie i pojawiające się luzy mogą wskazywać na zużycie kulek i powierzchni tocznych, w których pojawiły się wżery na skutek dużych przeciążeń lub wilgoci znajdującej się w środku. Niestety, ale tego typu objawy już wskazują na wymianę tej części na nową.

 

Jak czyścić i konserwować łożyska w rolkach?

Serwis łożysk możemy wykonać na różne sposoby.

  • Najprostszy, ale chyba najmniej skuteczny to zakręcenie kołem i psiknięcie w środek olejem smarującym. Czasami rolkarze zdejmują koła i dozują olej na łożyska i tuleje, ale wcześniej warto, chociaż przetrzeć te powierzchnie. Niestety to sposób, który nie jest najdokładniejszy i wymaga regularności, ponieważ konsystencja środka natłuszczającego powoduje, że w szybkim czasie znika.
  • Dużo lepszym sposobem jest wyjęcie łożysk rozebranie ich wyczyszczenie, odtłuszczenie i zastosowanie smaru, który zdecydowanie pozostanie na dłużej i będzie dawał lepsze efekty. Minusem tej metody jest czasochłonność i zaplecze do tego typu prac, a nie każda dziewczyna czy małżonka pozwala na silne środki chemiczne w domu.

 

Najprostszym rozwiązaniem, jest oddać rolki na czyszczenie i konserwację do specjalistycznego serwisu. My w Freeskate Customs w Warszawie działamy według drugiej metody i każde z łożysk rozbieramy, z najwyższą starannością przyglądamy się ich zużyciu, czyścimy je i smarujemy. W tego typu pracach serwisowych używamy najwyższej jakości środków chemicznych od renomowanych producentów branży rolkarskiej oraz specjalistycznych urządzeń.