Przejdź do treści

Modyfikacje butów wewnętrznych

W jakim celu stosuje się modyfikacje butów wewnętrznych?

Kupując nowe rolki, staramy się dobrać je tak, aby zapewniały wysoki poziom komfortu przy solidnym trzymaniu stopy. Integracja ze stopami powinna być na jak najwyższym poziomie, dla natychmiastowej reakcji rolek. Z czasem jednak but się zużywa w wyniku ubijania się i rozciągania struktur miękkich. Następstwem tego jest luz i zmniejszona kontrola jazdy lub punktowe uciski. Jeśli jest to stosunkowo młody i sprawny sprzęt, to nie warto od razu rozglądać się za nowym lub rezygnować z jazdy, a lepiej udać się do specjalistycznego serwisu, gdzie fachowcy doradzą, co można z tym zrobić. W Warszawie w Freeskate Customs mamy dużo pomysłów na modyfikację butów wewnętrznych, począwszy od zacieśniania piankami IPS i reduktorami po kompresję, wycinanie i zastępowanie piankami ICP.

 

Wyklejanie buta wewnętrznego lub skorupy pianką IPS.

Najczęściej stosowaną modyfikacją przy zbyt luźnych rolkach jest wyklejanie piankami IPS. Można dokonać tego na dwa sposoby w zależności od sytuacji – na wewnętrznej części skorupy lub na bucie wewnętrznym. Są również różne kształty i grubości pianek IPS, które dobiera się do obszaru, jaki chcemy zacieśnić. Może to być szerokość, okolice Achillesa, pięta, kostki zewnętrzne i wewnętrzne czy podbicie. Wyklejanie piankami IPS stosuje się także, gdy chcemy odciążyć wystającą kostkę, przenosząc większość nacisku na jej okolicę. Zabieg ten nie jest inwazyjny w rolki, więc można go ponowić lub dokonać korekty.

 

Reduktory objętości.

Zacieśnienie rolek za pomocą reduktora objętości, to nic innego jak zastosowanie dodatkowej wkładki, która unosi nogę względem buta. Ten rodzaj modyfikacji butów wewnętrznych jest skuteczny w przypadku nietrzymania stopy na szerokość, w podbiciu lub gdy rozmiar okazał się za duży. W zależności od potrzeby możemy zastosować reduktory grubsze i cieńsze oraz różne kombinacje w połączeniu także ze szlifowaniem. Ten rodzaj modyfikacji butów wewnętrznych nie oddziałuje na strukturę naszego sprzętu, dlatego też późniejsze poprawki są dozwolone. Warto wiedzieć, że reduktory nie są zwyczajnymi wkładkami jak w butach sportowych, tylko sztywnym materiałem, docinanym do kształtu oryginalnych wkładek, który pod obciążeniem nie zmienia swojej grubości i nie wpływa na niestabilność stopy.

 

Kompresja buta wewnętrznego.

Sposobem mało inwazyjnym i modyfikującym nasze rolki tylko w minimalnym stopniu, a przynoszącym często zaskakujące rezultaty, jest kompresja buta wewnętrznego. Dopasowanie odbywa się najpierw przez znalezienie miejsca dyskomfortu, oznaczenie go na linerze, rozgrzanie tego fragmentu materiału i ściśnięcie odpowiednią kształtką. Dzięki temu możemy zrobić więcej miejsca na kostkę, aby trzymanie równomiernie rozłożyć na jej okolicę, zlikwidować grubsze bądź sztywne, uwierające brzegi materiału, zmniejszyć nacisk na okolicę Achillesa czy też poszerzyć w przodostopiu. W zależności od zastosowanego tworzywa kompresję buta wewnętrznego można w pewnym stopniu cofnąć przez ponowne rozgrzanie. Część z Was może pomyśleć: „jeżdżąc, również wydzielam ciepło i naciskam stopą, więc poniekąd dokonuję kompresji buta wewnętrznego”. Tak, jednak dopasowanie rolek na serwisie odbywa się przy użyciu specjalistycznych narzędzi, dzięki czemu działamy z większą siłą, wyższą temperaturą i osiągamy lepsze rezultaty.

 

Modyfikacje butów wewnętrznych piankami ICP.

Dopasowanie rolek za pomocą pianek ICP odbywa się nieco rzadziej, ze względu na miękkie i cienkie tworzywa stosowane przez producentów. Bywają jednak modele, gdzie trzymanie jest solidne lub materiał rozciągnął się do swojej granicy i dochodzi do ucisku na stopę. W takich rolkach dyskomfort likwiduje się przez wycięcie fragmentu sztywnego materiału i zastąpienie go pianką ICP o mniejszej gęstości. Oczywiście wcześniej precyzyjnie lokalizujemy punkt na bucie wewnętrznym, gdyż jest to zabieg, gdzie pomyłki są niedopuszczalne. Na koniec, całość zabezpieczamy perforowaną tkaniną i cieszymy się z dopasowanych rolek.